Δευτέρα 23 Νοεμβρίου 2015

Η ΠΕΡΙΤΟΜΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ




Τύπος εορτής:   Σταθερή.
Εορτάζει στις 1 Ιανουαρίου εκάστου έτους.
Χριστο περιτμηθέντος, τμήθη Νόμος.
Κα το Νόμου τμηθέντος, εσήχθη Χάρις.
Βιογραφία
Ο Μωσαϊκός νόμος, διέταζε την περιτομή των αρσενικών παιδιών ('Εξοδ. ΙΒ' 43-49), (Γεν. ΙΖ' 9-19), η οποία γινόταν κατά την ογδόη ημέρα από αυτή της γέννησης του παιδιού (Λευιτ. ΙΓ' 3). Η τελετή αυτή έπαιρνε μέρος μέσα σε κτίριο της Συναγωγής, το πρωί, παρουσία δέκα τουλάχιστον προσώπων. Έτσι και η περιτομή του βρέφους Ιησού έγινε στη Συναγωγή της Βηθλεέμ. Η χειροποίητος αυτή περιτομή στο σώμα ήταν τύπος, που συμβόλιζε την περιτομή της καρδιάς, ενεργούμενης απ' ευθείας υπό του Θεού (Δευτ. Γ 16, Λ'6). Για τη δεύτερη αυτή περιτομή, την αχειροποίητο, ο απ. Παύλος διδάσκει: «Περιετμήθητε περιτομή αχειροποιήτω εν τη απεκδυθεί του σώματος των αμαρτιών της σαρκός, εν τη περιτομή του Χριστού, συνταφέντες αυτώ εν τω βαπτίσματι» (Κολ. Β' 11-12). Δηλαδή, λέει ο απ. Παύλος, περιτμηθήκατε και με περιτομή πνευματική, που ενεργείται απ' το Άγιο Πνεύμα. Και συνίσταται στο γδύσιμο και την αποβολή του σώματος, που δούλεψε στις αμαρτίες της σάρκας. Το γδύσιμο δε αυτό είναι η περιτομή, που πήρατε από τον Χριστό, όταν θαφτήκατε μαζί Του, δια του Αγίου Βαπτίσματος. Το Βρέφος όμως της φάτνης, αφού γεννήθηκε με τον Παλαιό Νόμο, έπρεπε να υποβληθεί και Αυτό στον τύπο, ο οποίος είχε δικαίωμα να ισχύει μέχρι της καταργήσεως του. Η περιτομή την οποία εορτάζουμε και τιμούμε ως Δεσποτική εορτή είναι η απάντηση σε όσους ισχυρίζονταν ότι ο Ιησούς εγεννήθη κατά φαντασίαν. Μετά την περιτομή επέστρεψε στην οικία Του, ζώντας ανθρώπινα και «προκόπτων εν ηλικία και σοφία και χάριτι».

πολυτκιον
χος α’. Το λίθου σφραγισθέντος.
Μορφν ναλλοιώτως νθρωπίνην προσέλαβες, Θες ν κατ' οσίαν πολυεύσπλαγχνε Κύριε, κα νόμον κπληρν περιτομήν, θελήσει καταδέχ σαρκικήν, να παύσς τ σκιώδη, κα περιέλς τ κάλυμμα τν παθν μν. Δόξα τ γαθότητι τ σ, δόξα τ εσπλαγχνία σου, δόξα τ νεκφράστ Λόγε συγκαταβάσει σου.

Κοντκιον
χος γ’. Παρθένος σήμερον.
τν λων Κύριος, περιτομν πομένει, κα βροτν τ πταίσματα, ς γαθς περιτέμνει· δίδωσι, τν σωτηρίαν σήμερον κόσμ· χαίρει δ, ν τος ψίστοις κα το Κτίστου, εράρχης κα φωσφόρος, θεος μύστης Χριστο Βασίλειος.

Μεγαλυνριον
Σάρκα κταήμερος ς βροτός, τν λων Κτίστης, περιτέμνεται νομικς, τν ξ κρασίας, μν κακίαν τέμνων· ατο τν γαθότητα μεγαλύνωμεν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου